Veiligheid en kwaliteit gaan boven alles, vindt Robert van der Meer, directeur van DiLAGO te Papendrecht. Het bedrijf is specialist in hijs- en hefwerktuigen en levert van klein tot groot aan een brede klantenkring. ‘Dat is de waarde die wij toevoegen. Wij zorgen voor veiligheid.’
Het familiebedrijf DiLAGO bestaat sinds 1977 en startte als eenmanszaak. Robert van der Meer: ‘Mijn vader werkte als vertegenwoordiger bij een leverancier, maar hij ontdekte dat hij het zelf beter kon. Hij werkte aanvankelijk gewoon vanuit huis, maar al snel ging hij aan de slag in de garage van de buurman. Mijn moeder deed de boekhouding vanuit huis. Daarna werd een pand in Hendrik-Ido-Ambacht gehuurd en werden de eerste werknemers in dienst genomen. Er volgde een verhuizing naar een gekocht pand en toen ook dat te klein werd, liet ik in 2016 het pand in Papendrecht bouwen. Ik had de zaak toen al overgenomen, vanwege het overlijden van mijn vader.’
De klantengroep is divers, vertelt Van der Meer. ‘Het varieert van een kleine kaasboer met een molen waar een hijsmiddel in zit, tot petrochemie en offshore – en alles wat er tussen zit. We leveren bijvoorbeeld ook aan een restaurant met de keuken boven de eetgelegenheid. We maakten een liftje, waarmee het eten naar beneden wordt vervoerd. Onze hijsmiddelen hijsen vanaf een kilo tot honderden tonnen. We kunnen in principe alles leveren. Gisteren werd ik nog gebeld door een klant. Hij heeft een installatie in een kleine ruimte, waarvan de deksel van 150 kilo een keer per week moet worden opgetild. Dat moet veilig gebeuren. Daar gaan we dan even kijken en dan bedenken we een oplossing. Een kraantje, een balkje, misschien een handtakel – we verzinnen er
altijd iets op.’
Groeimarkt
Het accent ligt bij DiLAGO vooral op losse hijsmiddelen en halkranen. Verder diversificeren of specialiseren is niet het doel, aldus Van der Meer. ‘Als bedrijf zijn we steeds meer aan het ontzorgen. Daarbij verzorgen we ook draagen klimmateriaal en NEN 3140-keuring van elektrisch handgereedschap. Bedrijven willen het liefst met één partij zakendoen. Het is een dynamische en onvoorspelbare markt. We hebben het altijd erg druk, maar morgen kan er een grote opdracht binnenkomen waarbij we ineens alle hijsmiddelen moeten keuren. Dan is het even alle hens aan dek, maar ook daar komen uit.’
De behoefte aan hijs- en heftechniek was altijd al groot, maar de markt blijft groeien. Van der Meer: ‘De medewerkers zijn in het algemeen beter beschermd door de veranderde arbo-eisen. Zwaar tillen hoort er niet meer bij. Er is steeds meer vraag naar kleine hijsinstallaties en tilhulpen. Ook die middelen moeten gekeurd worden.’
Vakmensen zijn lastig te vinden in het vakgebied en opleiden neemt tijd in beslag, aldus Van der Meer. ‘De cursus voor keurmeester kun je niet zomaar volgen. Je moet weten wat je moet doen, de werkvoorschriften kennen en je moet snelheid hebben. Tijdens het examen zit er een tijdslimiet op de opdrachten. We leiden onze mensen zelf op – deels in de werkplaats, maar we sturen ze ook mee met de ervaren collega’s om op locatie praktijkervaring op te doen.’
Grijs gebied
DiLAGO is geen producent, maar leverancier en doet daarnaast onderhoud, reparatie en keuring. Om snel te kunnen leveren, houdt het bedrijf flinke voorraden aan. Van der Meer: ‘Het keuren kan hier in de werkplaats of op locatie. We hebben drie mobiele trailers, met daarin een trekbank en diverse bussen met keuringsbenodigdheden. In de werkplaats staan een aantal trekbanken. Dat is de waarde die wij toevoegen als DiLAGO: wat hier de deur
uit gaat is getest en goedgekeurd. Wij zorgen voor veiligheid. Bedrijven hechten steeds meer waarde aan een veilige werkomgeving. Als er iets misgaat, omdat je werkt met ondeugdelijk materiaal, heb je als bedrijf een enorm probleem. Als er geen documentatie is waaruit blijkt dat het bedrijf er alles aan heeft gedaan om de veiligheid te waarborgen, dan richt de arbeidsinspectie zich op de directie. Die krijgt een boete of het bedrijf kan niet verder.’
Testen
Van der Meer is actief binnen de technische commissie van branchevereniging EKH. ‘Daar worden de opleidingen samengesteld en de ontwikkelingen bijgehouden. EKH hecht enorm aan veiligheid. Er bestaan brancheverenigingen die dat veel minder serieus nemen. Dat vind ik onverstandig. Als je een rem maakt voor een takel, moet je controleren of hij op de juiste manier en op de juiste capaciteit daadwerkelijk remt. Je bent volgens de wet verplicht om een kraan voor gebruik te beproeven. De manier waarop dat gebeurt is nog een grijs gebied. EKH heeft daarom duidelijke voorschriften opgesteld. Vergelijk het met de Apk-keuring van een auto. Daarbij worden de remmen ook getest. Je kunt EKH zien als de variant voor de hijsmiddelen. Onze keurmeesters stellen zich onafhankelijk op en ze komen op voor de veiligheid van de medewerkers. Voor opdrachtgevers is het soms lastig als een installatie wordt afgekeurd, omdat ze graag door willen met hun productie. Maar de veiligheid staat altijd voorop.’