Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Reportage | 21 feb 2024

LANGE PROFIELEN EN LANG PLAATWERK

‘Wij maken koudgevormde profi elen tot een lengte van twaalf meter. Daarvoor hebben we naast onze baby van vier meter nog een kantbank van twaalf en één van acht meter.’

Een zetbank van vier meter geldt in de markt als groot, maar directeur Marjan Burggraaf-Noordzij van NK Profi el noemt die van hun ‘de baby’. Als je de twee andere kantbanken in de productiehal in Zwijndrecht ziet staan, begrijp je waarom. Klanten kiezen steeds vaker voor het verjongen van de profi elen, zodat je ze makkelijk in elkaar kan schuiven.

‘Wij maken koudgevormde profi elen tot een lengte van twaalf meter. Daarvoor hebben we naast onze baby van vier meter nog een kantbank van twaalf en één van acht meter.’ De banken kunnen profi elen zetten met een dikte van 0,5 tot 5 millimeter en een maximale breedte van 1.500 millimeter. NK Profiel beschikt ook over twee lasermachines die grote hoeveelheden bandstaal van coil snijden, ponsen en laseren.

Spin-off
NK Profi el ontstond in 2015 als spin-off van KS Industries in Moerdijk. Oprichter/eigenaar Piet Noordzij verkocht zijn bedrijf destijds aan zijn zoon Leendert. Burggraaf-Noordzij: ‘KS Profile is vooral goed in grote series. Kleinere orders of bijvoorbeeld naleveringen aan een bouwplaats horen niet bij de  corebusiness. Toen mijn vader zijn bedrijf verkocht, nam hij die werkzaamheden mee en richtte hij NK Profi el op. Dus dat is wat wij doen: kleine tot middelgrote series, moeilijke profi elen en prototypes.’

Gatenpatroon
Het bedrijf biedt een uitgebreid gamma aan maatwerk en standaard profi elen: C, C+, L, Sigma, Sigma+, U en Z-profi elen. ‘Deze profielen zetten we uit  verschillende soorten bandstaal; gebeitst of verzinkt in diverse kwaliteiten tot S550 aan toe.’ Ook is het mogelijk om staal met een magnelis-coating (een extra beschermingslaag tegen corrosie) te verwerken. De profielen kunnen op maat worden gemaakt in verschillende vormen, lengtes en diktes. ‘We  brengen desgewenst een gatenpatroon aan, al dan niet gecombineerd met overige uitsparingen. Dit gebeurt door middel van de pons-lasermachine.’



Wereldwijd
Veel van de producten die NK Profi el maakt, gaan naar warehouse-automatiseringssystemen, hallen- en kassenbouw en uiteenlopende constructiewerken. ‘Onze profi elen worden ook veel toegepast in de draagsystemen van zonnepanelen. En ze zijn verwerkt in de geluidswal langs het nieuwe stuk van  Rijksweg A16, de Groene Boog. Helaas zijn ze niet zichtbaar voor passanten.’ Het bedrijf heeft wereldwijd afnemers. ‘De staalindustrie in Nederland is best ver in het vervormen van staal. We werken hier met heel nauwe toleranties. En natuurlijk speelt de kwaliteit van het staal een rol.’ Ze noemt nog een voorbeeld: een klant die een bewaarschuur voor aardappelen bouwt in Japan. ‘Wij leveren alle profielen voor de constructie. We hebben eerst meegedacht over de optimale dikte van het staal, want hoe hoger de staalkwaliteit, hoe minder dik de profi elen hoeven te zijn. We maakten ook een proefopstelling om te zien wat er gebeurt als er een heftruck tegen de constructie rijdt.’

Nee met een komma
Ook het klantspecifi ek denken is in Nederland ver doorgevoerd, zegt ze. ‘Wij hebben ook een vestiging in Ethiopië en als er collega’s van daar hier komen, dan is de eerste vraag die ze stellen: ‘waar is de catalogus?’. Maar die hebben we niet. De fi losofi e hier in Nederland is dat als je iets maakt voor een klant, dat je dat doet volgens de specifi eke klantvraag. Dus alle gaten op de juiste plek, zodat ze op de bouw niet meer hoeven te lassen en het alleen nog aan elkaar hoeven te schroeven. Zo kiezen klanten ook steeds vaker voor het verjongen van de profi elen, zodat je ze makkelijk in elkaar kan schuiven.

Dat klinkt allemaal heel logisch, maar is blijkbaar niet overal zo. Ik denk dat dat ook wel iets is van het mkb hier in Nederland. We denken mee met de klant en zeggen nooit nee. Of eigenlijk zeggen we ‘nee met een komma’. Nee, zoals je het vraagt kan het niet, maar als je het ontwerp iets aanpast, dan kunnen we het wel. Dan heb je uitwisseling met je klant en bouw je een relatie op. We hebben een nieuwe klant en die wil relatief hoge U-profi elen met een smalle basis. We hebben speciaal gereedschap om dat te maken, dus we kunnen het. Maar we zeggen wel even tegen die opdrachtgever dat als hij gaten in het
profi el wil, dat dat alleen op die en die plek kan, omdat het gatenpatroon anders vervormt. Die kennis moet je wel meegeven, vind ik. We nodigen klanten ook altijd uit om in de productie te komen kijken, want dan doen ze ideeën op.’

Scannen
‘Ik ben opgegroeid met het staalbedrijf. Mijn vader had vroeger het kantoor aan huis en toen we nog eigen vervoer hadden, ging ik vaak met de chauffeur mee.’ Toch koos ze aanvankelijk niet voor het familiebedrijf; ze volgde de Pabo en werkte twintig jaar in het onderwijs. ‘De Pabo heeft mij wel gevormd. Je leert een klas scannen en ziet meteen welke leerlingen extra aandacht nodig hebben. Als ik hier ’s ochtends binnenkom, scan ik ook en zie ik meteen waar ik extra aandacht aan moet geven. Vorige week hadden we profi elen gemaakt die net buiten de tolerantie vielen. Dan bel ik de klant om te overleggen en blijkt het helemaal geen probleem. Terwijl, als je het gewoon aflevert en doet alsof er niets aan de hand is, je waarschijnlijk gedoe krijgt.

 

‹‹ In Nederland zijn we best ver in het
vervormen van staal ››

 

Vragen stellen
‘Ik stapte in 2015 in omdat het voelde als het juiste moment om dat te doen. Ik had eerder ook al kansen gehad, maar nu klopte het plaatje. Ik vind het bedrijfsleven gewoon leuk en zeker de maakindustrie. Ik kan er ook betekenis aan geven, word warm van het koudgevormde product. Nee, ik ben er niet  voor opgeleid, maar kreeg het natuurlijk wel met de paplepel ingegoten. Daarnaast ben ik niet bang om vragen te stellen.’ Ze geeft een voorbeeld: ‘Wij zetten koudgevormde profi elen uit warmgewalst staal. Waarom gebruiken wij eigenlijk warmgewalst staal? Er bestaat namelijk ook koudgewalst staal. Dat moet ik nog eens goed navragen.’

Cruciaal
Goede medewerkers zijn cruciaal voor het succes van het bedrijf, weet Burggraaf-Noordzij. ‘Je moet je mensen serieus nemen, verantwoordelijkheid geven en aandacht aan ze schenken. We hebben twee operators en een assistent-operator en daar ben ik heel zuinig op. Een van de operators beheerst alle machines en het is zaak dat hij zijn kennis overbrengt op zijn collega. Daar maken we werk van. We hebben onlangs een werktuigbouwkundige  aangenomen. Hij liep hier stage en ik wist dat hij voor zijn afstudeerstage graag naar het buitenland wilde. Die heeft hij bij ons bedrijf ESPBC in Ethiopië gedaan en daarna kwam hij hier in dienst.’ Ze wijst naar de jongeman die druk bezig is een stempel van de stanspers te reviseren. Werktuigbouwkundige
Corné: ‘NK is een klein en fijn bedrijf om in te werken. Je bent hier geen nummer, je krijgt veel vrijheid en verantwoordelijkheid en het werk is afwisselend. Als dit klaar is ga ik aan de slag met de rolvormlijn voor Ethiopië.’

Kennis overbrengen
Die rolvormlijn waaraan hij refereert, wordt momenteel opgesteld in de productiehal. Collega’s uit Ethiopië komen later over om de werking van de machine onder de knie te krijgen. Daarna wordt het apparaat gedemonteerd en in containers naar Afrika verscheept. ‘De rolvormlijn kan gaatjes maken door middel van ponsen. In Ethiopië is er nog niemand die dat kan. Met deze machine kunnen we ook daar meer klantspecifiek gaan werken. En omdat we hier
in Nederland dat hele proces al doormaakten, kunnen we de opgedane kennis die daarvoor nodig is, goed overbrengen.’ Burggraaf-Noordzij onderzoekt samen met haar vader en een gespecialiseerd bedrijf de mogelijkheden om het productieproces, de flow, verder te automatiseren. Maar dat is geen  sinecure, zegt ze. ‘Het komt allemaal nogal nauw wat zo’n geautomatiseerde flow allemaal moet kunnen. Het is bovendien een enorme investering. We
pakken het stapsgewijs aan.’

Op de agenda staat ook het onderzoeken of het haalbaar is een cobot te koppelen aan de baby-zetbank. De directeur wil haar bedrijf in de nabije toekomst meer profileren in lange profielen en lang plaatwerk. ‘Dat je lange profielen kunt zetten, is niet algemeen bekend. Ook het voordeel van een lang profiel moeten we beter voor het voetlicht brengen. Je hoeft niet te lassen of koppelstukken te gebruiken. Dus laten zien wat we allemaal kunnen, is een aandachtspunt voor dit jaar. Welke kanalen gaan we daarvoor gebruiken? Ik vind het wel leuk om daarover na te denken en
te brainstormen. Wat we hier hebben staan is in ieder geval uniek en voorziet in een behoefte.’

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl