Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Voorwoord voorzitter | 01 feb 2023

VAN MEER NAAR SLIMMER

Innovatie is nodig om vooruit te komen. Om nieuwe producten te ontwikkelen, maar ook om slimmer te kunnen produceren. Dat laatste is hard nodig, want de Nederlandse maakindustrie gaat het niet redden met alsmaar meer tegen lagere prijzen.

De afgelopen weken kwam er nieuws voorbij waar ik, met name als ondernemer, behoorlijk van opkeek. Het eerste was het massaontslag bij Philips. Philips-topman Roy Jakobs maakte bekend dat zijn bedrijf veel arbeidsplaatsen schrapt in de tak onderzoek en ontwikkeling. Volgens mij een gevaarlijke ontwikkeling voor het bedrijf. Innovatie is altijd de grote kracht van Philips geweest. Sterker nog: innovatie is de kracht van alle toonaangevende bedrijven en van de mkb-maakindustrie. Innovatie is nodig om vooruit te komen. Om nieuwe producten te ontwikkelen, maar ook om slimmer te kunnen produceren. Dat laatste is hard nodig, want de Nederlandse maakindustrie gaat het niet redden met alsmaar meer tegen lagere prijzen. Flexibiliteit, duurzaamheid en kwaliteit worden doorslaggevend. En als we toch tegen dezelfde prijzen willen blijven leveren, wat een uitdaging is vanwege de energie en -grondstofprijzen, vraagt dat om aanpassingen en verbeteringen in het proces. Er moet meer effi ciency behaald worden.

‹‹ Gelukkig hoeven
we die stappen niet
alleen te nemen ››

Daarom moeten ondernemers zichzelf, maar ook hun medewerkers, blijven uitdagen en constant de vraag stellen: hoe doen we het slimmer en beter? Want slimmer leidt tot een hogere productiviteit en een kostprijsdaling. Meer afgestemd op de marktvraag zorgt het voor onderscheidend vermogen.

Het is in de Nederlandse ondernemerscultuur besloten dat we innoveren, vooruitkijken en stappen durven te zetten naar een toekomst die nooit 100% garantie geef t op succes. Ondernemen betekent risico nemen, risicoloos ondernemen bestaat niet. En als we geen stappen vooruit nemen, weten we zeker dat we ingehaald worden en dus als mkb-bedrijf niet meer relevant genoeg zijn en de boot missen. Gelukkig hoeven we die stappen niet alleen te nemen. Zoals ooit in Europa grenzen vervaagden, gaat dat ook vaker gebeuren tussen bedrijven onderling. U bent dan niet meer een enkel onderdeel van een keten, maar vormt met elkaar een netwerk. Samen sterk!

Tot slot dat andere nieuws dat mij opviel. Ineens buitelden Jan en alleman over ChatGPT. Volgens sommigen zou ChatGPT een bedreiging kunnen vormen voor websites als Google en Wikipedia. Sommige beroepen zouden zelfs niet meer veilig zijn. Ik hoor nog weinig over de kansen die het biedt. Wie weet kan het ook kennis borgen in systemen in plaats van enkel en alleen in mensen. Of een rol spelen bij het ondersteunen van productieautomatisering. Over kansen gesproken… Je moet ze zien en niet bang zijn ze te pakken. Niet morgen, maar nu, nadat u dit gelezen hebt.

 

MARK HELDER
VOORZITTER KONINKLIJKE METAALUNIE

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl