De product-marktcombinaties van West End machinefabriek zijn net zo veelzijdig als bijzonder. Zo maakt dit technologiegedreven familiebedrijf uit Lisse schaalmodellen van satellieten, precisieonderdelen voor vliegtuigsimulatoren en druk- en vacuümtanks, maar klanten kunnen er ook terecht voor het elektrificeren van graafmachines. En meer!
Want naast een uitgebreide productieafdeling, met zowel conventionele als CNC-machines, is er een ervaren engineeringafdeling. Plus een landelijk opererende buitendienst die met mobiele werkplaatsen installatie- en onderhoudswerkzaamheden op locatie uitvoert. Zo’n uiteenlopende mix van mogelijkheden en services zie je niet vaak.
West End machinefabriek is in 1947 opgericht in Leiden als reparatiebedrijf voor de regionale industrie. Naast onderhoud en kleine klussen zag het bedrijf een groeiende behoefte aan het maken van vervangingsonderdelen, waardoor verspaning een steeds grotere rol ging spelen. Ook werden bordessen, mixers en andere werktuigen op bestelling geproduceerd voor de procesindustrie. Een bekende klant was in die tijd de AKZO verffabriek in Sassenheim. Hiervoor werkt West End nu nog steeds.
Schakelen
Tegenwoordig telt het bedrijf zo’n veertig medewerkers en zijn – naast Ben van Berge Henegouwen, die de functie van algemeen directeur vervult – ook zijn neef Joost (sales engineer) en broer Sven (welding & quality manager) in het bedrijf actief. ‘Toen ESTEC zich in de jaren zeventig in Noordwijk vestigde, zochten ze een bedrijf in de buurt dat tooling voor het uitvoeren van tests kon produceren’, vertelt Ben van Berge Henegouwen. ‘Nog steeds is ESTEC een klant van ons. We hebben bijvoorbeeld ook schaalmodellen van satellieten voor hen gebouwd. Door die opdrachten moesten we ook organisatorisch schakelen, want in de ruimtevaart moet elk onderdeel nu eenmaal van nauwkeurige track- and-trace-data zijn voorzien.’
Grenzen verleggen
‘Zo’n twintig jaar terug zijn we ons ook op de flight-simulator-industrie gaan focussen’, vervolgt Van Berge Henegouwen. ‘In de luchtvaartsector worden bijvoorbeeld simulatoren gebruikt voor het trainen van piloten en daar zijn wij onderdelen voor gaan maken. Dan moet je denken aan delen van de cockpit, maar ook aan frames waar andere specialisten dan weer de stoelen en schermen in zetten, de wanden omheen bouwen en het geheel monteren op een constructie met lineaire actuatoren. Een andere specialiteit van ons is het produceren van speciale verpakkingen voor superschone componenten die in cleanrooms zijn samengevoegd en schoon naar de andere kant van de wereld getransporteerd moeten worden. Daarnaast maken we onderdelen voor sonderingsmachines voor bodemonderzoek, waarvoor onze engineeringafdeling een op maat gesneden kettingsysteem en een apart perssysteem heeft ontwikkeld. Hierin hebben wij aardig geïnvesteerd qua tijd en moeite, wat overigens wel aangeeft dat we ook sterk zijn in co-engineering. Klanten betrekken ons graag bij de ontwikkeling omdat wij precies weten hoe je iets vervolgens ook goed kunt produceren. Via via leveren we overigens ook aan de semicon-industrie, omdat onderdelen van ons in sub-assemblies terechtkomen van bedrijven die rechtstreeks aan de semicon-sector leveren. Dat betekent dat er hoge eisen aan nauwkeurigheden worden gesteld, waarvoor we expliciet in moderne meerassige CNC- bewerkingsmachines hebben geïnvesteerd.’
Elektrificatie
Een andere trend waar West End machinefabriek is ingedoken, is elektrificatie. ‘Sommigen zien dit als vreemde eend in de bijt; zij zien dit eerder gebeuren bij een carrosseriebouwer’, zegt Van Berge Henegouwen erover. ‘Maar wij houden nu eenmaal van technologische uitdagingen. Zo ondersteunen we momenteel een klant bij het elektrificeren van een grote graafmachine die in onze fabriek staat, terwijl we samen ook al andere mobiele machines hebben voorzien van een elektrische aandrijving. Wij ontwikkelen en produceren daarvoor onder meer de complete frames waar het lithium-ion-accupakket in komt, bouwen daar alle componenten omheen en modificeren de aandrijving. Op locatie kan daardoor emissievrij worden gewerkt en de vraag naar dit soort oplossingen neemt natuurlijk alleen maar toe.’
Schoon afleveren
Verspaande onderdelen moeten steeds schoner afgeleverd worden. Hoe speelt West End machinefabriek daarop in? ‘We kunnen heel schoon werken, maar onze eigen cleanroom is nog niet gecertificeerd omdat de hoeveelheid werk daarvoor nog niet voldoende is’, antwoordt Van Berge Henegouwen. ‘Maar we kunnen componenten wel heel schoon, tot zelfs Grade 2, leveren. Hiervoor werken we samen met bedrijven die de daarvoor vereiste cleanroom hebben. Zij kunnen voor ons onderdelen conform de eisen reinigen en vervolgens schoon verpakken.’
‹‹ Onze wereld is altijd in beweging en de wensen en eisen worden steeds strenger ››
Productieautomatisering
Hoe gaat West End machinefabriek om met het fenomeen productieautomatisering? ‘Dat is een interessante vraag’, reageert Van Berge Henegouwen. ‘Uiteraard proberen wij zo efficiënt mogelijk te ontwikkelen en te produceren. Maar omdat wij vrijwel zonder uitzondering maatwerk leveren en dus geen series produceren, heeft het geen zin om overal robots en automatische aan- en afvoersystemen neer te zetten. We hebben wel een paar machines waar we onbemand mee produceren. Zoals een waterstraal-snijmachine die ’s avonds doorwerkt en die we met webcams op afstand in de gaten houden. Ook lassen we semi-automatisch. Dat is niet zozeer vanwege de aantallen, maar vooral omdat je daarmee een constantere en betere laskwaliteit realiseert. 5-assig frezen zou je ook onbemand ’s avonds kunnen doen, wat vooral interessant is als je veel materiaal moet verspanen – wat veel tijd kost. Daar kijken we uiteraard ook naar.’
Blijven leren en investeren
‘Onze wereld is altijd in beweging en de wensen en eisen worden steeds strenger’, benadrukt Van Berge Henegouwen. ‘Daar kun je met technologie op inspelen. Maar even belangrijk is het op peil houden van je knowhow en ervaring. We zijn dus ook constant aan het scholen en bijscholen. Ook is het belangrijk dat tussen de afdelingen engineering en productie intensief wordt gecommuniceerd. Het mag nooit zo zijn dat er iets wordt bedacht wat vervolgens niet rendabel geproduceerd kan worden. Wat wij ook heel belangrijk vinden, is transparante communicatie met onze opdrachtgevers. Veel projecten die wij doen, zijn uniek. Dan is nauwgezette communicatie qua techniek, levertijden en de financiële aspecten van groot belang. We streven immers naar win-win en langdurige relaties met zowel klanten als leveranciers.’