Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Hoe doe je dit eigenlijk | 08 nov 2024

LASERLASSEN ZORGT VOOR TIJDWINST DOOR MINDER NABEWERKINGEN

Sneeboer speurt graag YouTube af om te zien hoe andere bedrijven te werk gaan. ‘Via deze site kwam ik het laserlassen op het spoor. Onze producten lenen zich prima voor deze techniek.’ Sneeboer bezocht een leverancier van een laserlasmachine en testte ter plekke of de technologie geschikt was voor zijn producten.

Sneeboer in Bovenkarspel is producent van kwalitatief tuingereedschap van rvs en titanium. Het 111 jaar oude familiebedrijf introduceerde begin dit jaar de laserlastechniek in de productie. De productiemedewerkers komen nu zelf met ideeën voor nieuwe toepassingen. Drie jaar geleden namen Sjoerd en Laura Sneeboer het bedrijf over van hun ouders. Ze zijn de vierde generatie aan het roer. Sjoerd Sneeboer: ‘Het bedrijf draait prima, maar de productie was ietwat verouderd. Wij wilden die verduurzamen en verbeteren. Ons uitgangspunt is daarbij dat we altijd minimaal dezelfde kwaliteit willen blijven maken.’

Veel nabewerkingen 
In de werkplaats werken tien medewerkers, onder wie één smid. Er staan een lasersnijmachine, een aantal bandschuurmachines en twee hydraulische persen. Het lassen gebeurt met MIG, TIG en elektroden. Sneeboer: ‘Het lassen vraagt om veel nabewerking, zoals slijpen en polijsten om de lasnaad netjes te krijgen. Slijpen is niet leuk; het maakt veel lawaai en is vermoeiend. Daar wilden we vanaf en daar was dus winst te behalen.’

 

 

YouTube 
Sneeboer speurt graag YouTube af om te zien hoe andere bedrijven te werk gaan. ‘Via deze site kwam ik het laserlassen op het spoor. Onze producten lenen zich prima voor deze techniek. Wij lassen twee platen tegen elkaar, of twee haakse hoeken.’ Sneeboer bezocht een leverancier van een laserlasmachine en testte ter plekke of de technologie geschikt was voor zijn producten. ‘De resultaten waren veelbelovend. Ik ben geen goede lasser, maar kreeg het wel voor elkaar.’ Dankzij een Teqnow-bijeenkomst kwam Sneeboer in contact met een metaalbedrijf dat al volop met laserlassen werkt. ‘Daar ben ik een halve dag geweest om te testen.’ Hij raakte overtuigd van de technologie en schafte een laserlasmachine aan.

Veilig werken 
De laserlasmachine is sinds maart van dit jaar in bedrijf. Veilig werken is belangrijk bij laserlassen. De machine staat in een aparte lascabine. Er zit een sensor in de deur die de stroom uitschakelt zodra iemand de deur opent. De lasser moet met zijn voet een pedaal indrukken om de machine te activeren. De lasser draagt een beschermende laserbril plus een laskap, evenals lange mouwen en een lange broek plus een leren schort. Het lassen gebeurt trouwens zittend.

 

‹‹ Vroeger was het idee dat als we een dikke las hadden, het wel goed zat ››

 

Businesscase 
De totale investering voor lasmachine, zes maanden aan verbruiks- materialen en de lascabine bedraagt iets meer dan dertigduizend euro. ‘We besparen vijftien seconden in het nabewerken van één product. We maken tienduizend van die producten per jaar. Dat is een besparing van veertig uur voor dat ene product. Ik schat dat we in totaal meer dan tweehonderd uren besparen. Daarnaast is laserlassen iets energiezuiniger. We zijn nu ruim een half jaar bezig en zien dat we steeds meer kunnen doen met deze techniek. De medewerkers komen nu zelf met ideeën voor nieuwe toepassingen. Het laserlassen leidt uiteindelijk ook tot betere producten.’ 

Implementatie
De leverancier verzorgde een trainingsdag over het instellen van de machine en het uitvoeren van het klein onderhoud. ‘Verder was en is het vooral uitproberen in de praktijk’, blikt Sneeboer terug. ‘Een echte opleiding voor laserlassen is er niet. Wij doen hier andere dingen dan de leverancier gewend is. Uiteindelijk kostte de implementatie ongeveer anderhalve maand. We hebben bijvoorbeeld heel erg moeten spelen met de juiste hoeveelheid gas. Dat is overigens niet nodig voor de las, maar om vervuiling van de lens te voorkomen.’

 

 

Weerstand 
‘Onze smid heeft 25 jaar laservaring en had wat moeite om te wennen’, vervolgt Sneeboer. ‘Maar na een dag met de laserlasmachine kon hij er al goed mee overweg. Terwijl je bezig bent, zie je dat je minder werk voor jezelf creëert in de nabewerking. Dat helpt wel.’ De vorige generatie van de familie is ook nog deels actief in de werkplaats. ‘Als je ze meeneemt in de ontwikkeling, dan vinden ze het prima. Ze hoeven er niet per se mee te werken, maar zijn wel geïnteresseerd. Weerstand tegen de nieuwe lasmethode heb ik niet gemerkt. De werkplaats is altijd druk, dus weerstand zit ’m dan vooral in de vraag: Wanneer gaan we dit doen?’

Kwaliteit handhaven 
‘Zoals ik al zei, is het handhaven van de kwaliteit belangrijk. We willen er zeker van zijn dat de kwaliteit van de laserlas net zo sterk is. We hebben getest door langdurig op een product te slaan op het aambeeld, maar er gebeurde niets. Voor een schoffel lassen we een nek van twaalf millimeter aan een blad van drie millimeter. De schoffel hebben we in een bankschroef gezet en er krachten op losgelaten. Het blad boog een klein beetje door, maar met de laserlas gebeurde niets. Vroeger was het idee dat als we een dikke las hadden, het wel goed zat. Maar met laserlassen krijg je geen dikke las. Nu kijken we naar de inbranding van de las en of het goed doorgelast is.’

Sneeboer is tevreden over de nieuwe techniek en de manier waarop die is opgepakt. ‘Laserlassen is een bizar mooie techniek. Je haalt misschien het ambacht een beetje weg, maar met deze techniek maak je lassen toegankelijk voor iedereen. Wat ik een volgende keer anders zou doen, is de chef van de werkplaats meenemen naar de leverancier. Hij heeft meer verstand van techniek en onze manier van werken dan ik.’
 


 

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl