In Nederland zit binnen een straal van dertig kilometer maar liefst 80 procent van de wereldwijd actieve baggerbedrijven. Daarmee zijn wij veruit het meest ontwikkelde baggerland ter wereld. Naast de grote jongens telt ons land verschillende in omvang bescheiden bedrijven die opmerkelijke oplossingen ontwikkelen. Zoals Holland Dredge Design in Harderwijk.
Outside the box Het Harderwijkse bedrijf denkt ‘outside the box’ en durft in het conservatieve baggerwereldje met elektrische en geautomatiseerde oplossingen te komen. Maar zo is het niet begonnen. Directeur/eigenaar Jan Bosman zat medio jaren tachtig in de zand- en grindwereld, werkte vervolgens bij een baggerspecialist in Harderwijk om uiteindelijk in 2010 Holland Dredge Design op te richten. Inmiddels werken er 17 mensen bij het bedrijf die producten en installaties maken waarmee baggeraars over de hele wereld snel en efficient kunnen werken. ‘Alle grote jongens kennen ons en leggen hier vragen neer naar speciale op maat gesneden oplossingen’, vertelt Bosman. ‘We zijn een nichespeler in een mondiale nichemarkt. Maar we moeten wel blijven innoveren om die voorsprong te behouden. Je ziet dat landen als China en India onze oplossingen kopiëren en vaak goedkoper produceren. Wij bedenken, ontwikkelen en bouwen nieuwe oplossingen vanaf het eerste idee. Dat zie ik Chinezen voorlopig nog niet doen, maar je moet natuurlijk blijven oppassen.’
Denken als een aannemer Wat is het geheim achter het succes? ‘Allereerst moet je slimme mensen om je heen hebben die de baggerwereld kennen en die denken als een aannemer’, antwoordt Bosman. ‘Maar je moet ook ‘outside the box’ kunnen denken. De baggerwereld heeft de neiging vrij traditioneel te zijn en te vertrouwen op bekende, beproefde concepten. Dat moet je doorbreken om te kunnen innoveren. Daarbij schuwen we geen enkele uitdaging, met als resultaat dat we eigenlijk niks standaard leveren. Alles is maatwerk, al proberen we om efficiencyredenen wel zoveel mogelijk gebruik te maken van beproefde bouwstenen zoals motoren, besturingen, mechanische componenten, etc. Onze aanpak betekent dat je eigenlijk altijd moet engineeren en altijd nieuwe productie-uitdagingen hebt. Routine en standaard kennen we niet.’
Elektrificatie en automatisering
Wat zijn de trends in jullie wereld? Bosman: ‘Ook hier komt elektrificatie opzetten want milieu- en energiebesparing is in deze wereld eveneens actueel. Daar spelen we op in door energiezuinige aandrijvingen te gebruiken, licht te construeren en de efficiency van bijvoorbeeld cutterzuigers te optimaliseren. We passen zui- nige IE3/IE4 toerengeregelde motoren toe voor de aandrijving waardoor wordt bespaard op energie. Daarnaast is automatisering een opkomend fenomeen. Samen met partners op het gebied van hard- en software zijn we inmiddels zover dat we solitaire baggerrobots kunnen bouwen die manarm/onbemand baggeren binnen bereik brengen. Dit is belangrijk want ook in de baggerwereld is ervaren personeel nauwelijks meer te vinden. Automatisering is daar een goed antwoord op en betekent dat de mens een meer controlerende taak krijgt.’
Groeien of juist niet?
Inmiddels is de zoon van Jan Bosman in het familiebedrijf actief. Wat zijn de ambities? Groeien of juist niet? ‘Dat is een leuke vraag’, antwoordt Bosman. ‘We willen heel bewust niet te groot worden om het familiekarakter van dit bedrijf te behouden. Dat doen we mede door qua productie bewust samen te werken met goede partners. In Harderwijk bouwen we de staalconstructies van onze oplossingen en werken we op elektrisch/automatiseringsvlak bijvoorbeeld veel samen met Maho Techniek in Zutphen die schakelkasten bouwt en PLC’s en frequentieregelaars levert. We gaan binnenkort wel verhuizen, want we zijn behoorlijk uit ons jasje gegroeid, dus het moet groter en liefst hier in de buurt. Als we daar eenmaal zitten, gaan we nog wel voorzichtig groeien totdat we een bedrijf zijn met een man of dertig. We willen heel duidelijk de expertise, snelheid en flexibiliteit behouden die we nu hebben. Tien keer hetzelfde ding maken, daar zijn we niet naar op zoek.’