Het is midden in de vakantieperiode, komkommertijd in de kranten en dan krijgt een bericht snel een grote lading. Zo was deze week in het Financieel Dagblad te lezen dat de automatische prijscompensatie wat betreft de FNV weer terug zou moeten komen. Het woord ‘automatisch’ is een woord dat wordt gebruikt om iets te beschrijven dat uit zichzelf werkt of wordt uitgevoerd zonder menselijke tussenkomst. Met alle onwenselijke gevolgen van dien; zoals kettingreacties, concurrentiepositie, banen en investeringen. Volgens mij moeten we niet spreken van automatische, maar slimme prijscompensatie.
Als je kijkt naar afspraken tussen werkgevers en werknemers, dan lijkt het alsof er minder oog is voor elkaar en voor de sectorspecifieke omstandigheden. Veel zaken worden over één kam geschoren, zonder oog voor de realiteit en de omstandigheden in een sector. Zo wordt het bedrijfsleven standaard getypeerd als veel verdienende multinationale ondernemingen die worden gedreven door aandeelhouderswaarde. Terwijl 99% van de bedrijven hardwerkende MKB-bedrijven zijn. Die door slim ondernemen meerwaarde creëren en samen met hun medewerkers doen waar ze goed in zijn. In deze bedrijven zijn ondernemer en medewerkers onlosmakelijk aan elkaar verbonden en trekken samen aan hetzelfde touw. Natuurlijk is er onderscheid in positie en is er een rolverdeling, maar in de maakindustrie maken vakmensen het verschil. Het ‘automatisch’ corrigeren van lonen kan net het verschil maken tussen verder ondernemen of een faillissement.
Dit moet in gesprekken tussen werkgevers en vakbonden wat mij betreft het uitgangspunt zijn. Waarbij aantrekkelijkheid van de sector en behoud van vakmensen gecombineerd moet worden met betaalbaarheid van het product dat wordt gemaakt. Dat is een lastig evenwicht, dat besef ik mij terdege. De wereld om ons heen wordt steeds dynamischer en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Of het nu gaat om een pandemie, oorlog of energieprijzen, vele factoren spelen een rol. Daarnaast is inflatie als gegeven natuurlijk ook een factor. Maar er zijn meer zaken om rekening mee te houden. En om tot evenwichtige én verantwoorde afspraken te komen is nuance en slim maatwerk nodig en helpen dogma’s niet. Slimme prijscompensatie past daarom beter in deze tijd.
Mark Helder / Voorzitter Koninklijke Metaalunie
> Wilt u reageren op deze blog? Stuur dan een mailtje naar vz@metaalunie.nl.