Dat de arbeidsmarkt krap en volop in beweging is, is geen nieuws. Het is een speelveld waarin werkgevers zich van elkaar moeten onderscheiden. Daarbij moeten ze rekening houden met de behoeften van de verschillende generaties, lagere instroom vanuit het onderwijs, technologische ontwikkelingen en dat alles moet leiden tot een stijging van de productiviteit die ook nog eens innovatief, duurzaam en flexibel is. Ik kan me voorstellen dat je als ondernemer daar soms wakker van ligt.
Wat maakt jouw bedrijf een magneet die mensen aantrekt, of juist een molensteen die hen belemmert en er dus voor zorgt dat je je bedrijf als een zware last meesleept? Je moet een aantrekkingskracht hebben. Maar aantrekkelijk werkgeverschap draait om meer dan een goed salaris! Een sterke leercultuur, werkplezier en strategisch leiderschap maken wél het verschil. Maar er is meer. Tom Poes zei het al ‘bedenk een list’ maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Het is beter al die slimme oplossingen en ideeën te vatten in een slimme strategie, iets doordachts voor de lange termijn. Slim werkgeverschap dus.
Sterke leercultuur
Slim werkgeverschap begint volgens mij met een sterke leercultuur: geef je mensen ruimte om te groeien, en ze blijven betrokken. Is jouw bedrijf een magneet die talent aantrekt met een open cultuur en kansen, of een molensteen door starre structuren? Ondernemers die employer branding gebruiken laten zien wie ze zijn en wat ze bieden, winnen de race om goede mensen. Denk aan flexibiliteit met roosters of het slim combineren van generaties in teams – het maakt je aantrekkelijk én toekomstbestendig.
De juiste mensen
Door oog te hebben voor diverse doelgroepen en oudere werknemers creëer je een werkplek waar iedereen zich thuis voelt. Strategische personeelsplanning zorgt dat je niet alleen vandaag, maar ook morgen de juiste mensen hebt. En het mooie is: kleine aanpassingen hebben soms groot effect. Een ondernemer die bijvoorbeeld teambuilding inzet voor een hechte werkcultuur, trekt niet alleen talent aan, maar houdt het ook vast.
LedenDelenDag
Is jouw bedrijf een magneet die inspireert of een molensteen die remt? Op 14 mei kun je daar zelf achter komen tijdens de Metaalunie LedenDelenDag in Nieuwegein. Met ‘Slim Werkgeverschap’ als thema bieden we inspirerende sprekers, praktische workshops en verhalen van collega-ondernemers. Een middag vol eyeopeners en tools om direct mee aan de slag te gaan. Meld je aan, laat die molensteen achter bij ons en ga als een magneet naar huis!
Mark Helder
Voorzitter Koninklijke Metaalunie