De verkiezingen zijn achter de rug. De uitslag heeft voor enkele verrassingen gezorgd. Het blijkt maar weer dat een goede, slimme campagne veel teweeg kan brengen. Onze eigen campagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ is zeer succesvol geweest. Met video’s van politici en ondernemers en ons verkiezingsmanifest hebben we politiek Den Haag duidelijk gemaakt welke concrete keuzes nodig zijn voor behoud en groei van een sterke MKB-maakindustrie.
De komende weken begint de stoelendans van de politieke partijen om een coalitie te smeden en de toekomst van het land vorm te geven in een regeerakkoord. Ik hoop dat het een snelle formatie gaat worden, want er valt geen tijd te verliezen. De wereld verandert in een razend tempo. Naast de conflicten die wereldwijd woeden, moeten we oplossingen vinden voor de maatschappelijke uitdagingen die verder gaan dan het hier en nu. Dat kan niet zonder de innovatieve oplossingen die MKB-maakbedrijven leveren.
Een belangrijk thema van de verkiezingen en kabinetsformatie is ‘bestaanszekerheid’. Ook voor de grote winnaar van de verkiezingen, de PVV, een belangrijk item. Je kunt dat op verschillende manieren invullen, maar met het verhogen van het minimumloon leg je wel de lasten bij de ondernemers. Het verkleinen tussen het bruto- en netto-inkomen is wat mij betreft een betere optie. We moeten het verdienvermogen van ondernemers niet ondermijnen. Want volgens mij is geld de belangrijkste voorwaarde om alle politieke plannen uit te kunnen voeren en dat geld moet wel verdiend worden. En dus kunnen we niet om de MKB-maakindustrie heen: daar wordt het geld verdiend en zijn er banen in overvloed. Die verdienkracht hebben we ook nodig om al het andere beleid te kunnen uitvoeren. Nu is het dus tijd de beloften en oplossingen, die politici zelf hebben aangedragen in onze verkiezingscampagne, te verzilveren. Nu moet echt gekozen worden voor ‘Gemaakt in Nederland!’.
Een nieuw kabinet moet daarom de MKB-maakindustrie versterken en toekomstbestendig maken. Op de korte en lange termijn. Een probleem als de netcongestie is bijvoorbeeld iets dat nu speelt, maar wel bedrijven hindert bij de ontwikkeling naar de lange termijn. Daadkracht én visie zijn nodig en het is aan de politici om te bewijzen dat de belangen van MKB-maakbedrijven centraal staan in de koers van ons land. Alleen door een gezamenlijke inspanning behouden we een veerkrachtige, duurzame en innovatieve MKB-maakindustrie die bijdraagt aan de welvaart en vooruitgang van Nederland.
Mark Helder,
Voorzitter Koninklijke Metaalunie