Elke werkdag spreken de buitendienstadviseurs van Koninklijke Metaalunie met hun leden. Daarbij gaan ze op zoek naar welke vragen ondernemers in de MKB-maakindustrie bezighouden en hoe ze hun daarbij kunnen helpen. Vandaag is buitendienst adviseur Berry Mak op bezoek bij Jeroen Schrooder en Richard Steenbergen van JuRo Unirek BV in Opmeer.
JuRo Unirek is leverancier van complete magazijninrichtingen voor de zakelijke markt, retail en de nautische markt onder verschillende merknamen. Het bedrijf is vaste leverancier van de Italiaanse fabrikant Metalsistem, waarvan het jaarlijks 1.600 tot 1.800 ton materiaal per jaar importeert en verwerkt tot klantspecifieke opslagsystemen. Buitendienstadviseur Berry Mak is vaste contactpersoon voor de leden van Metaalunie in Noord-Holland.
Vertrouwensband
‘Als ondernemer krijg je te maken met allerlei zaken die buiten je takenpakket en kennisgebied liggen, zoals wet en regelgeving, cao-vraagstukken, leveringsvoorwaarden, personeelszaken, financiering en opleidingen. Je kunt je als ondernemer niet overal zelf in verdiepen, dus heb je soms hulp van buiten nodig. Als lid kunnen we voor zulke vraagstukken een beroep op Metaalunie doen, zoals Berry in onze regio. Om ook persoonlijk contact te houden komt Berry af en toe langs. Zo hebben we in de loop der jaren een vertrouwensband met elkaar opgebouwd’, legt Richard Steenbergen van JuRo uit.
Rol van huisarts
‘Ik zie mezelf meer als de huisarts die de meeste generieke zaken op kan lossen, maar voor wat meer specialistische zaken roep ik de hulp van onze binnendienst in’, legt Mak uit. ‘Voordeel is ook dat we bij Metaalunie weten wat er bij de andere leden speelt. Onderling wisselen we ook veel ervaringen en kennis uit. Daarvoor komen we één keer per maand in Nieuwegein bij elkaar.’
Leveringsvoorwaarden
Mak gaat bij de leden langs om te vragen hoe het gaat en waar ze tegenaan lopen. Bij JuRo Unirek speelde een vraagstuk tussen hun eigen leveringsvoorwaarden en die van hun klant. Steenbergen: ‘De kritische punten heb ik voorgelegd aan een specialist van Metaalunie, die binnen enkele dagen met een juridisch advies kwam. Dat kon ik goed gebruiken bij de onderhandelingen met de klant, waarna we tot overeenstemming zijn gekomen. Metaalunie heeft daarin geadviseerd en wij hebben zelf de afweging gemaakt.’
Actuele onderwerpen
De meest actuele onderwerpen zijn personeels tekort, ruimtegebrek, duurzaamheid en salarissen. Voor dat laatste punt heeft Metaalunie een salarisbenchmarkonderzoek gedaan. ‘Ook wij zaten met de vraag: hoe zitten wij qua salaris ten opzichte van de cao en de markt? Wij zitten in de metaal-cao, maar zijn als magazijnleverancier een beetje een vreemde eend in de bijt’, legt Jeroen Schrooder uit. ‘Personeelstekort was daarbij eveneens een veelbesproken onderwerp, maar dat is minder geworden, nu de economie een pas op de plaats maakt. Bij veel bedrijven zie je dat de orderportefeuille terugloopt en minder gebruik wordt gemaakt van de flexibele schil’, ervaart Mak.
Marktpositie JuRo Unirek
JuRo Unirek is een belangrijke speler binnen het mkb op het gebied van magazijninrichtingen. In Nederland zijn bijna geen fabrikanten van magazijnstellingen, dus moet veel worden geïmporteerd. Steenbergen: ‘Wat we nu zien is dat er om economische redenen eerst wordt gekeken of inhouse extra opslagruimte te creëren is, in plaats van te kiezen voor nieuwbouw. De markt voor magazijnstellingen is sowieso laatcyclisch, wij komen altijd als laatste in beeld.’
Ruimtegebrek
Daar waar de vraag vorig jaar vooral ging over personeel wordt die vraag inmiddels verdrongen door de vraag naar stroomaansluitingen, duurzaamheid en ruimte voor bedrijfsactiviteiten. ‘In veel regio’s is nauwelijks leegstand en zijn de mogelijkheden voor bedrijfsuitbreiding beperkt. Daar komt bij dat nieuwe aanvragen voor stroomaansluitingen niet kunnen worden ingevuld. Op dat punt maken wij ons als Metaalunie ook hard voor onze leden. Zo zitten we bij gemeentes, ministeries en ook bij Liander aan tafel om voor onze leden te lobbyen. Zou mooi zijn wanneer je stroomcapaciteit op een bedrijventerrein
zou kunnen delen, maar regelgeving en capaciteit vormen vaak nog een belemmering’, zegt Mak.
Online verkoop
‘Onze meerwaarde zit in de totale ontzorging van de aanvraag tot en met service en onderhoud, waarbij we alle diensten in eigen huis hebben. Toch zijn we vorig jaar gestart met een webshop voor standaard componenten voor magazijnstelling. ‘Daarmee hebben we een extra verkoopkanaal gecreëerd, waar we ook nieuwe klanten mee binnenhalen die minder gebruik maken van onze engineers en adviesdiensten’, besluit Schrooder.