Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Column | 19 dec 2024

LAAT U STRAKS EEN ROBOT UW KOUDE ACQUISITIE DOEN?

De vraag is: wat doet u? Blijf t u acquisitie op de oude manier doen? Of experimenteert u met AI? De toekomst biedt risico’s én kansen.

De toekomst staat voor de deur. Waar sales in de techniek decennialang neerkwam op accountmanagement, netwerk en Google Ads, hangt er nu een revolutie in de lucht. Eentje die de grootste verkoopuitdaging voor 99% van alle technische bedrijven kan oplossen.

Welke uitdaging dat is? Afspraken maken met nieuwe klanten: dé grote hobbel. Het vraagt niet alleen tijd, maar ook de mentale kracht om tien keer achter elkaar ‘nee’ te horen. Daarom wordt het eindeloos uitgesteld – en niet alleen bij u. Maar stel dat dit geen probleem meer is? Dat uw mensen niet meer die lastige telefoontjes hoeven te plegen?

De technologie is er: Voice AI's. Ze kunnen honderd nieuwe klanten per dag bellen, uw bedrijf voorstellen en reageren op vragen. En ze klinken steeds natuurlijker, alsof er een echt mens belt. Maar dan een mens zonder angst voor afwijzing. Klinkt goed, maar wat als klanten merken dat ze een robot aan de lijn hebben? Schaadt dat de relatie? Krijgt u dan ooit nog een kans? Dat is voor veel ondernemers een grote angst.

De vraag is: is die angst terecht? Ik vroeg onlangs aan 75 ondernemers in de techniek om eens te schatten wat het uitstellen van acquisitie hen ieder jaar kost. De antwoorden varieerden van 50.000 euro tot 2 miljoen euro per jaar aan gemiste omzet. Als u dat risico afzet tegen één mogelijk misgelopen telefoontje door een Voice AI, voelt het toch minder pijnlijk. Zeker als u weet dat die AI onvermoeibaar nog 98 prospects belt.

Waarschijnlijk voelt dit dilemma voor u nu nog ver weg. Op de langere termijn verwacht ik dat AI's verplicht zullen worden zich te identificeren. Voor sommige klanten wordt dat een reden om het gesprek af te kappen. Nu nog wel. Wat de reactie wordt als AI-geassisteerde afspraken de norm worden, weten we simpelweg niet.

De vraag is: wat doet u? Blijf t u acquisitie op de oude manier doen? Of experimenteert u met AI? De toekomst biedt risico’s én kansen. Als u hier meer over wilt weten, volg dan op woensdag 15 januari a.s. de gratis masterclass: ‘Haal meer uit je technische salesteam:
3 slimme AI-stappen voor 2025’.
 

KAREN VAN RIEL,
AUTEUR EN OPRICHTER VAN
SALES TRAININGSBUREAU OUTDO

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl