Voor de vierde slagroomtaart aan een lid van Koninklijke Metaalunie, dat de sectorcampagne Metaaltechnologie maakt je wereld op een originele manier via social media deelde, reisde Metaalunievoorzitter Mark Helder (rechts op de foto) naar het Friese Joure. Bij Warnier Precisiemetaal bv overhandigde hij de taart aan algemeen directeur Hilbrand Pierik en Madeleine Pierik, verantwoordelijk voor financiën en HR.
Employer branding
Volgens Pierik sluit de campagne goed aan bij wat het bedrijf al eerder deed in samenwerking met regionale scholen. ‘We hebben deelgenomen aan On Stage, een beroepenevent voor vmbo-leerlingen, en organiseerden rondleidingen voor scholen. Techniek moet onder de aandacht gebracht worden, want onbekend maakt onbemind. Via social media proberen we ook een kijkje in de techniek en ons bedrijf te geven. We laten onze medewerkers aan het woord en tonen hoe wij werken. Dit is een vorm van employer branding. De campagne biedt de mogelijkheid om hierbij aan te sluiten en te laten zien dat we trots zijn op ons werk en de technische sector.’
Beter zichtbaar
Het bedrijf kreeg veel positieve reacties op de deelname aan de sectorcampagne. Pierik: ‘We merkten dat mensen het hadden gezien, ook al reageerden ze niet altijd direct. De reacties zijn overwegend positief. Met een aangepaste versie van de campagne maak je je eigen bedrijf bovendien beter zichtbaar. Wij vinden het belangrijk dat de sector meer zichtbaar wordt en blijft. Dit is op korte termijn van belang voor de instroom van leerlingen in technische opleidingen en de beschikbaarheid van personeel. Op de lange termijn is het cruciaal voor het behoud van de maakindustrie. Nederland is goed in innovaties, maar om die te verwezenlijken, heb je een ondersteunende, innovatieve maakindustrie nodig. We hebben zo’n industrie van hoog niveau in eigen land. Om die te behouden, is het belangrijk om techniek een gezicht te geven en op een frisse manier te presenteren, zeker nu er overal een tekort aan personeel is en we moeten concurreren met andere sectoren.’
Gouden tip
‘Als alle leden van Metaalunie techniek promoten en zichtbaar maken, bereiken we een groot publiek. Je kunt eenvoudig gebruik- maken van het aangeleverde campagne- materiaal of er je eigen versie van maken.’
Doe ook mee!
Om mee te doen aan de campagne is voor alle leden een basistoolkit beschikbaar. Deze bestaat uit een aantal digitale en fysieke middelen, zoals het campagnelogo, de verschillende campagnevideo's en posters.
Winnen
Deel op uw socials hoe u de toolkit inzet, gebruik de hashtag #metaaltechnologiemaaktjewereld en tag @KoninklijkeMetaalunie. Eens per maand wordt door loting een winnaar bepaald. Die krijgt, naast een heerlijke slagroomtaart, een eervolle vermelding in Metaal + Techniek!