Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Blik op branches | 07 nov 2025

COMHAN ZIET VRAAG NAAR ALUMINIUM ALLEEN MAAR TOENEMEN

De vraag naar aluminium blijf t groeien, ziet Comhan Holland. Het familiebedrijf levert vanuit Uithoorn niet alleen profielen en platen, maar ook complete producten. Intussen groeit de Dutch Aluminium Association uit tot hét kennisplatform voor de sector.

Het inmiddels 75-jarige familiebedrijf Comhan Holland bv is een internationaal opererende groothandel in aluminium profielen, platen en systemen. Het bedrijf is lid van de branchegroep Dutch Aluminium Association (DAA), waarvan het ledenaantal de laatste drie jaar fors is gegroeid.

De vraag naar aluminium blijf t groeien en volgens Mark Ypenburg, algemeen directeur van Comhan, komt daar voorlopig geen verandering in. Want overal is aluminium als constructiemateriaal vertegenwoordigd, en dit niet alleen vanwege de goede materiaal- eigenschappen. Ook omdat aluminium vrijwel oneindig 1:1 is te recyclen. Gedurende de totale lifecycle realiseert aluminium daardoor een verrassend kleine CO2 footprint.

Portaalrobot
Het enorme pand van Comhan is een opvallende verschijning op het industrieterrein van Uithoorn. Naast een strak kantoorpand staat een immens semi-automatisch magazijn van zeventien meter hoog waarin een forsbemeten portaalrobot de scepter zwaait. “Onze slogan is dat we aluminium uit voorraad leveren. Dat betekent dat we hier verschillende magazijnen hebben voor profielen, plaatmateriaal en andere producten uit aluminium”, zegt Mark Ypenburg over de voorraad- en leveringsstrategie. “Snel leveren is een van onze sterke punten. Mede daarom beschikken we over een eigen vloot vrachtwagens waarmee we onze klanten beleveren. Twee keer per week zijn we in vrijwel elke regio in Nederland te vinden, zodat klanten zelf een minimale materiaalvoorraad hoeven aan te houden. Dat bespaart hen opslag-, handling- en investeringskosten.”

 

Ook bewerkingen
Comhan levert niet alleen onbewerkt aluminium in de vorm van profielen, platen en systemen, maar op klantverzoek ook bewerkte en zelfs geassembleerde samengestelde producten uit aluminium. Daarvoor staan in de productieruimten in Uithoorn diverse hoogwaardige machines voor bewerkingen als lasersnijden, ponsnibbelen, boren, zetten, knippen, zagen, walsen, (profiel)frezen en lassen. “We maken bijvoorbeeld kant-en-klare vensterbanken uit gezet aluminium, maar ook grote wegbewijzeringszuilen en klikprofielen voor wand- en gevelsystemen. Ook kunnen we gebogen profielen produceren en deze bijvoorbeeld voorzien van gaten en sleuven.
Alle producten kunnen we desgewenst afwerken met fraaie, duurzame coatings waaronder natuurgetrouwe decoratieve houtprints die vooral in de gevel- en interieurbouw populair zijn. Daarnaast kan uiteraard ook gekozen worden voor poedercoaten en anodiseren waarin veel afwerkingskleuren mogelijk zijn.”

Nederland en Duitsland
Comhan is een familiebedrijf pur sang. Dat blijkt ook uit het feit dat er weinig personeelsverloop is, wat inherent is aan een goede en ontspannen werksfeer. Ook financieel behoren familiebedrijven tot de meest solide ondernemingen en Comhan is daarin geen uitzondering. “Nog nooit is er in de 75 jaar dat Comhan bestaat met verlies gedraaid en ook is er nog nooit de noodzaak geweest om te reorganiseren”, vertelt Ypenburg niet zonder trots. “Dat is de kracht van een gezond familiebedrijf. Hier in Uithoorn werken ongeveer 75 mensen. Daarnaast hebben we ook een vestiging in het Duitse Ruhrgebied (Hagen, Noordrijn-Westfalen) waar circa vijftien mensen werken. Deze Duitse vestiging legt zich vooral toe op aluminiumproducten voor visuele communicatie. Dan moet je denken aan reclamezuilen, wegbewijzeringssystemen maar ook aan profielsystemen voor textielframes of outdoor spandoeksystemen voor op de gevel.”
 

‹‹ We beschikken over een eigen vloot vrachtwagens waarmee we onze klanten beleveren ››
 

Duurzaam materiaal
Aluminium heeft bij sommigen nog steeds het imago dat het heel veel energie kost om te maken en derhalve geen duurzaam metaal zou zijn. Volgens Ypenburg klopt dat beeld allang niet meer. “Neem de CO2 footprint van nieuw geproduceerd primair aluminium, deze is de afgelopen dertig jaar ruim gehalveerd.
Dit komt met name door de toepassing van productietechnieken waarin aanzienlijk minder of zelfs helemaal geen fossiele energie meer wordt gebruikt. Zo wordt er bijvoorbeeld bij Noorse producenten van primair aluminium veel gebruikgemaakt van hydropower, ofwel met waterkracht opgewekte elektrische energie. Ook wordt wind- en zonne-energie steeds meer gebruikt voor het productieproces. Daarnaast is aluminium een materiaal dat je 1:1 kunt recyclen zonder kwaliteitsverlies. In principe kun je er dus eindeloos dezelfde producten van blijven maken zonder dat hiervoor nieuw primair aluminium geproduceerd hoeft te worden. Dat maakt aluminium ook tot een van de duurzaamste materialen.”

Amerikaanse importheffingen
“Omdat onze focus vooral op Europa ligt en wij zelden naar de Verenigde Staten exporteren, hebben we relatief weinig last van de acties van Trump”, antwoordt Ypenburg op de vraag of zij getroffen worden door de Amerikaanse importheffingen op staal en aluminium. “Punt is wel dat andere aluminiumaanbieders vanuit andere delen van de wereld waaronder China en India, de Verenigde Staten gaan mijden en meer afzet gaan zoeken in Europa. Dat zet de prijzen onder druk. Los daarvan ziet de toekomst er voor aluminium zeer goed uit. Dit metaal sluit vanwege de goede recyclebaarheid immers ook prima aan op de duurzaamheidstrend. Daarnaast is aluminium lichter dan staal dus ook relatief goedkoper in transport wat eveneens bijdraagt aan een kleinere CO2 footprint. In tegenstelling tot gecoat, verzinkt of verchroomd staal kan brute of geanodiseerd aluminium na gebruik zo de smeltoven in om weer omgezet te worden in hoogkwalitatieve producten. Mede hierdoor zal het marktaandeel van aluminium de komende jaren alleen maar verder toenemen.” www.comhan.com.
 


DAA maakt sterke groei door als hét kennisplatform voor aluminium
De Dutch Aluminium Association (DAA) is de succesvolle doorstart van het voormalige Aluminium Centrum. Na het faillissement van het Aluminium Centrum tijdens de financiële crisis, heeft Koninklijke Metaalunie samen met een aantal toonaangevende bedrijven het initiatief genomen om de DAA op te richten en in de beginfase te ondersteunen. “Inmiddels is de DAA uitgegroeid tot de snelst groeiende branchegroep binnen Metaalunie”, vertelt branchemanager Jeroen de Roos enthousiast. Het afgelopen jaar nam het aantal leden met ruim 35 procent toe. Opvallend is de brede samenstelling van het ledenbestand: van extrusiebedrijven, groothandels en
verwerkers, tot recyclingbedrijven en adviseurs. Allemaal delen zij één gemeenschappelijke drijfveer: het stimuleren van het gebruik van aluminium in Nederland.

“Aluminium is hét materiaal van de toekomst”, benadrukt De Roos. “Het is licht, waardoor transport minder milieubelastend is, en het kan oneindig worden hergebruikt terwijl de kwaliteit behouden blijft. De DAA zet zich daarom in om de vraag naar aluminiumproducten en -toepassingen te vergroten, zowel in bestaande markten als in nieuwe sectoren.
Daarnaast investeert de DAA in het versterken van kennis en het vergroten van de instroom van talent binnen de aluminiumsector. Door voorlichting, kennisdeling en samenwerking willen we de vele mogelijkheden van aluminium breed onder de aandacht brengen. De ambitie van de DAA is duidelijk. Namelijk uitgroeien tot hét nationale kenniscentrum voor aluminium en zo een sleutelrol spelen in de circulaire en duurzame economie van de toekomst.”

www.dutchaluminiumassociation.nl
 

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl