Peter is vorig jaar begonnen als zelfstandige. Onder de naam Boothulp reviseert hij schepen. De schepen variëren van zeilbootjes tot grote motorjachten. Op de werf waar Peter regelmatig te vinden is, meldt zich de eigenaar van een groot charterschip en reisorganisatie, de “Swimming Swan”.
Peter neemt van de eigenaar de spoedopdracht aan om een nieuwe keerkoppeling te leveren en te installeren. Twee weken later wordt Peter gebeld vanaf de westkust van Schotland. De Swimming Swan wil niet meer verder. De reis met een twintigtal gasten is daardoor vroegtijdig beëindigd. Op kosten van de Swimming Swan zijn zij onderweg naar het vliegveld van Glasgow.
Schadevergoeding
Omdat het voor Peter een mijl op zeven is om naar Schotland af te reizen, wordt een bedrijf uit Schotland ingeschakeld om het schip te repareren. De eigenaar van de Swimming Swan claimt ook schadevergoeding van Peter: alle gemaakte kosten en gemiste inkomsten. Peter belt met zijn verzekeringstussenpersoon. Die heeft slecht nieuws. De kosten die gemaakt moeten worden om een nieuwe keerkoppeling te leveren en monteren, vallen niet onder de dekking van zijn verzekering. Dit geldt ook voor alle gevolgschade, zoals de misgelopen winst en de kosten om de gasten weer thuis te krijgen.
Metaalunievoorwaarden
Dit valt Peter uiteraard enorm tegen. Hij bedenkt zich echter dat hem eens is verteld dat hij kan terugvallen op zijn Metaalunie- voorwaarden. Die beperken zijn verplichting om schade te vergoeden. En sluiten die soms zelfs helemaal uit. Peter wijst de door Swimming Swan ingeschakelde advocaat op de Metaalunievoorwaarden. Wel biedt hij aan de overzeese reparatiekosten te betalen. De advocaat vraagt hierop aan Peter om te bewijzen dat hij bij het sluiten van de overeenkomst zijn cliënt van de Metaalunievoorwaarden kennis heeft laten nemen. Peter kan dit niet. In zijn offertes staat weliswaar dat de Metaalunievoorwaarden gelden, maar hij heeft ze niet meegestuurd. De advocaat vernietigt daarom de Metaalunie- voorwaarden, zoals dat heet. Peter moet alle schade die het directe gevolg is van zijn gebrekkige prestatie aan de Swimming Swan, vergoeden.
GOED GEBRUIK VAN ALGEMENE VOORWAARDEN
In de praktijk merken de bedrijfsjuridisch ledenadviseurs van Metaalunie regelmatig dat leden de Metaalunievoorwaarden (of andere leveringsvoorwaarden) niet goed hebben gebruikt. Dit zorgt voor een (groot) probleem, zodra zij schadeclaims van hun opdrachtgevers willen afweren. Checkt u met de komst van de nieuwe Metaalunievoorwaarden in 2025 nog eens of u uw voorwaarden goed gebruikt? Wij hebben hiervoor een handige tool ontwikkeld. Scan de QR-code, log in en check met de infographic eenvoudig of u uw leveringsvoorwaarden goed gebruikt.
MR. MIRJAM BOS
Bedrijfsjuridisch adviseur
Koninklijke Metaalunie